Paris Photo 2024 / November 7 - 10, 2024
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ENG
Kharkiv school of photography: on the verge of private and political.
The gallery presents the work of four artists from the Kharkiv school of photography, the movement that emerged in the 1960s in Ukraine. The school's approach absorbed the dichotomy between private and public, typical for late Soviet art.
In a country, where personal feelings were the only sphere of freedom left to people, Evgeniy Pavlov’s Love portrays youthful strive for emancipation through grotesque staged scenes. The artist’s idea of privacy evolved in the series of overpainted photographs from his own archive, as he explored the synergy of photography and painting.
Roman Pyatkovka’s Games of Naked confronts intimate and official, projecting the images of communist state’s parades onto naked bodies, symbolizing the totalitarian regime's control and the persistence of the hidden sensuality behind closed doors.
The Shilo Group’s (Sergiy Lebedynskyy and Vladyslav Krasnoshchok) noir cityscapes romanticize the stillness of the Kharkiv landscape in the presentiment of Ukraine's rising social tensions in the early 2010s. The group views the tactile quality of lith printing, used for the series Night / Walks, as a marker of historical change.
FR
L'école de photographie de Kharkiv. Aux frontières du privé et du politique
La galerie présente le travail de quatre photographes de l’école de Kharkiv. Née dans les années 1960 en Ukraine, l'école a défié l’esthétique du réalisme socialiste en brouillant les frontières entre sphères privée et publique.
Dans un contexte politique où les sentiments personnels constituent l’ultime espace de liberté, Evgeniy Pavlov fait avec la série Love le portrait d’une jeunesse en quête d’émancipation, à travers des mises en scène fantasques. Dans des séries ultérieures, il resserre son champ en puisant dans sa propre archive et crée des synergies entre photographie et peinture.
Avec Games of Naked, Roman Pyatkovka confronte l’intime et l’officiel en projetant des images de parades soviétiques sur des corps nus, symboles du contrôle exercé par le régime et de la persistance d’une sensualité dissimulée derrière les portes.
Les paysages du groupe Shilo (Sergiy Lebedynskyy and Vladyslav Krasnoshchok), dont la noirceur est renforcée par la technique du tirage Lith, laissent pressentir derrière l’apparente sérénité des rues de Kharkiv les tensions grandissantes de la société ukrainienne du début des années 2010.
Kharkiv school of photography: on the verge of private and political.
The gallery presents the work of four artists from the Kharkiv school of photography, the movement that emerged in the 1960s in Ukraine. The school's approach absorbed the dichotomy between private and public, typical for late Soviet art.
In a country, where personal feelings were the only sphere of freedom left to people, Evgeniy Pavlov’s Love portrays youthful strive for emancipation through grotesque staged scenes. The artist’s idea of privacy evolved in the series of overpainted photographs from his own archive, as he explored the synergy of photography and painting.
Roman Pyatkovka’s Games of Naked confronts intimate and official, projecting the images of communist state’s parades onto naked bodies, symbolizing the totalitarian regime's control and the persistence of the hidden sensuality behind closed doors.
The Shilo Group’s (Sergiy Lebedynskyy and Vladyslav Krasnoshchok) noir cityscapes romanticize the stillness of the Kharkiv landscape in the presentiment of Ukraine's rising social tensions in the early 2010s. The group views the tactile quality of lith printing, used for the series Night / Walks, as a marker of historical change.
FR
L'école de photographie de Kharkiv. Aux frontières du privé et du politique
La galerie présente le travail de quatre photographes de l’école de Kharkiv. Née dans les années 1960 en Ukraine, l'école a défié l’esthétique du réalisme socialiste en brouillant les frontières entre sphères privée et publique.
Dans un contexte politique où les sentiments personnels constituent l’ultime espace de liberté, Evgeniy Pavlov fait avec la série Love le portrait d’une jeunesse en quête d’émancipation, à travers des mises en scène fantasques. Dans des séries ultérieures, il resserre son champ en puisant dans sa propre archive et crée des synergies entre photographie et peinture.
Avec Games of Naked, Roman Pyatkovka confronte l’intime et l’officiel en projetant des images de parades soviétiques sur des corps nus, symboles du contrôle exercé par le régime et de la persistance d’une sensualité dissimulée derrière les portes.
Les paysages du groupe Shilo (Sergiy Lebedynskyy and Vladyslav Krasnoshchok), dont la noirceur est renforcée par la technique du tirage Lith, laissent pressentir derrière l’apparente sérénité des rues de Kharkiv les tensions grandissantes de la société ukrainienne du début des années 2010.